Maria Wiman – om vägen till värdeskapande lärande – en vinst för alla


En av de största utmaningarna med utveckling och spridning av värdeskapande lärande har visat sig vara att förklara vad det är och hur man kan göra så att människor förstår storheten.
Antingen blir det för ytligt och en vanlig reaktion är då:
”- Jaja, men så har jag alltid arbetat, vad är det nya med det? Klart jag vill att mina elever ska använda sina kunskaper på riktigt…”
Eller så blir det för invecklat och ”tungt”. Svårt för människor att ta till sig och agera på. I synnerhet för människor ansvariga för utveckling av skola och pedagogik har det visat sig.

Under november får vi hjälp av Horisonten .io. De har nämligen Värdeskapande lärande i praktiken som månadens huvudtema.
Vad egentligen handlar det om?, Hur det kan tillämpas i praktiken? Vilka är effekterna? – är exempel på frågeställningar som de tar upp.
Första artikeln på temat som publicerades var en intervju med Maria Wiman, lärare på Östra grundskolan i Huddinge.

Jag är tacksam och glad över att läsa hur Annica Anderson fångar detta och beskriver det på ett enkelt sätt, utan att krångla till det med processbilder och teoretiska begrepp. Ändå finns den viktiga kärnan i processen så levande beskriven, den som utmärker att det som pågår är värdeskapande lärande……och inget annat.

Jag rekommenderar verkligen att du läser intervjun, rubriken talar för sig själv! Klicka på bilden nedan bara så hittar du den

 

maria-wiman